Tisdag = Intervaller. Alltså det är ju inte helt enkelt att köra intervaller. Det är jobbigt! Det finns även en uppsjö av olika intervallupplägg, men för en gångs skull har jag inte gått igenom och testat en massa olika varianter. Som jag tidigare bloggat om, så har jag tagit rygg på norrmännen och tragglar vidare med mina 4×4. Fast nu känns det som att det börjar ge lite resultat.

Intervallpass 4×4 + upp/nervärmning: 32 km

Krägga – Övergran – Bälsunda – och tillbaka

Jag har ett par markörer på mitt intervallpass, som dels visar hur slut jag kört mig, men även om det sker någon utveckling. Först och främst handlar det om att orka ligga på över 170 bpm i intervallerna. Men sedan handlar det om att orka hålla tryck uppför hela Övergransbacken, samt att kunna ta ut sig i sprinten in mot Krägga.

Efter bron över E18, vid sopstation innan Krägga, så finns det en skarv i asfalten. Därifrån är det platt och drygt 500 meter fram till Krägga-skylten, mao en perfekt sträcka för lite avslutande sprintträning. Nedförsbacken från bron ger lite flygande start, men sedan gäller det att orka hålla i hela vägen fram. I höstas har jag för mig att jag fick ta i för att orka hålla mig över 35 kmh under de sista 200 m. I mitten av april i år så kunde jag precis hålla mig över 40 kmh hela vägen. Och idag så börjar jag närma mig 45 kmh. Jag vet att det inte är världens snabbaste, men för mig är det ett bra kvitto på att jag faktiskt blir starkare :-)

När jag väl tagit mig förbi Siljan runt i år, så kommer jag leka lite mer med olika typer av intervaller. Dels för att träna syreupptagningsförmågan, men även för att få upp styrkan i benen och trycket i pedalerna. Men just nu, med knappt 3 veckor kvar, så tänker jag mig att det är bäst att hålla sig till beprövade upplägg på passen.

Dagens pass höll däremot på att bli avbrutet i förtid. Lagom till att jag skulle ladda på inför andra intervallet, någon km efter Bäslunda, så upptäcker jag en havererad cyklist vid sidan av vägen. Då man fått i sig historien om den barmhärtiga samariten med modersmjölken så var det inte ett alternativ att ignorera en medcyklist i nöd. Dessbättre verkade det som att han hade situationen under kontroll, och efter några växlade ord kunde jag dra igång andra intervallet utan att ha satt en fot i backen. När jag väl kom tillbaka efter avslutat tredje intervall så var han dessutom borta. Så vad det än var för fel verkade det gått bra att åtgärda.

Apropå att åtgärda fel… Ett par veckor efter att jag låg däckad med hosta så börjar nu lungorna kännas lite bättre igen. Andningsmasken får jobba hårt som pollenfilter, men jag tror att det fungerar. Mycket pollen i luften gör däremot att det är lite segt att återhämta sig från inflammationen i luftrören (astma, inte lunginflammation). Jag har nu på doktorns inrådan dubblerat den förebyggande medicinen, och kör hårt med den kramplösande inför och under passen. Samtidigt så har jag landat i ett för mig relativt lågt blodtryck (118/70), vilket gör att jag vissa dagar känner mig lite snurrig.

Men relativt sett mycket träning, kombinerat med att jag gått ner nästan 8% kroppsvikt på två månader, ökad förebyggande astmamedicinering och att jag hela tiden jobbar med vätskebalansen, samt kombinerat med lite nya kosttillskott… Om man säger så här, det är ju inte konstigt att man får påverkan på blodtrycket. Men vid läkarkontrollen i förra veckan så såg alla värden bra ut. Som vanligt gäller det däremot att lyssna på kroppen. Inför kommande fystest och motionslopp så kommer jag lägga på lite mer kolhydrater i kosten. (Nej, jag har inte ”extremdietat” på något sätt, jag har cyklat! Därför tappar jag vikt.) Jag tycker mig redan ha kommit bort från yrseltendenserna. Men för säkerhets skull så har jag även bokat in ett besök hos optikern. För lite yrsel kan lika gärna komma ifrån det faktum att vid 45 års ålder så börjar mina armar bli lite för korta…

För att hjälpa till med återhämtningen av både ben och lungor så hoppar jag nog över torsdagspasset denna vecka. Bättre att köra med kvalitet i helgen, än att bygga upp problem som påverkar kommande veckor negativt – Häpp!