Operation Siljan -2 dagar

Då börjar årets stora mål att närma sig, Siljan Runt 2016, på lördag är det dags. När jag drog igång säsongen den 13:e mars så satte jag upp ett par mål. Dels så ville jag testa hur mycket träningsmil jag kunde få in i kalendern, med målsättningen att klara av minst 100 mil, det blev 140. Sedan behövde jag trimma bort lite onödig vikt, så att backarna kring Tällberg blir lite lättare att överleva. Jag startade i mars på 88,3 kg, och hoppades komma ner till 80 innan Siljan. Igår morse stannade vågen på 79,9 kg – Check! Cykeln är servad, träningspassen avklarade, och banprofilen är laminerad och fasttejpad på cykeln. …Nu ska jag bara jobba ihop till den där Dalahästen på lördag.

Cykelloppspremiären på Vårblotet förra helgen gick bra, och gav mersmak. Då hade jag i och för sig turen att hitta en bra klunga att trampa runt med. Inför loppet på lördag så är jag anmäld solo och har inte direkt pratat ihop mig med någon, så även här kommer framgången bero på om jag lyckas hitta en passande grupp. Nu är det ju fler cyklister som trampar runt den stora sjön i Dalarna, så vi får se hur det kommer fungera med det sociala samspelet i sadeln. Fast jag fick precis en kontakt via en kommentar på bloggen, så eventuellt har jag kanske en grupp att hänga med i från start, vi får se.

Det är gemensam start mellan 07:00 och 08:10 för oss som ska cykla runt både Siljan och Orsasjön, 160 km. Rekommendationen jag fått är att ställa mig i kö senast kring 06:30 för att komma iväg i hyfsad tid. Jag inser däremot att det kommer göra det svårt att dyka upp nyuppvärmd och redo lagom till start. Vilket innebär att jag kommer behöva ta det lugnt den första kvarten för att inte dra på mig astma på en gång. Även det är en anledning till att försöka starta så tidigt som möjligt, så att det fortfarande kommer trampa förbi vettiga klungor när jag väl börjar komma upp i marschfart. Men med några tusen cyklister på vägarna så tror jag inte att det kommer råda brist på bakhjul att hänga efter.

När jag tittar igenom anmälningslistan så ser jag att det finns typ ett dussin glada cyklister från Bålsta CK som ska göra samma resa. Däremot har jag inte hört talas om någon organiserad BCK-körning, men har man tur så träffar jag på lite blåvita kompisar under vägen.

Organisationen bakom Siljan har i år gått ut med att de inte organiserar några snabbgrupper, för att behålla karaktären av trivsamt motionslopp, och det låter ju vettigt. Nu tror jag i och för sig att det kommer finnas ett flertal gäng som med mina mått mätt definitivt tillhör kategorin snabba. Precis som förra helgen blir därför en av mina utmaningar att inte gå ut för hårt, det vill säga att jag måste se till att Neandertalaren håller sig sovandes i sin grotta till dess att benen börjar packa ihop, och jag behöver en förstekämpe som ser till att hålla ihop pannbenet inför den sista kraftansamlingen.

SMHI utlovar så här 2 dagar i förväg helt Ok väder, men lite oklart med vindstyrkorna. Det blir nog till och med läge att gegga på lite solskyddsfaktor, även om det bär mig i mot då det lär addera onödig vikt 😮

Appropå vikt på cykeln så kommer jag släpa med mig 4 flaskor med vätska. Under Vårblotets 107 km så drog jag i mig 7,5 dl sportdryck, 4 dl vatten och 3,5 dl sportdryck-med-koffein, dvs 2 flaskor totalt. Sedan åt jag 1 banan, 1 bar och 1 gel med koffein. Energinivån var helt Ok. Jag snittade 161(!) i puls under 3h22min, men gick aldrig in i väggen rent energimässigt. Att  jag sedan låg precis på gränsen under den näst sista milen berodde mer på flås och mjölksyrenivån, men jag orkade komma igen på slutet. Jag kommer försöka kopiera det framgångsrika energiupplägget när jag kör runt Siljan, men det är ju 60 km längre, så lite justeringar kommer jag behöva göra.

Om jag åker solo så är planen att inte använda mig av någon av de officiella depåerna, utan försöka cykla på så gott det går efter egen skalle. Jag kommer ha en liten fanclub i en egen servicebil i form av syrran med familj, som dessutom kommer ha med sig min 6-åriga dotter – Moralboost Check! Jag tänker mig att jag i så fall tar mitt enda planerade stopp tillsammans med dem i anslutning till någon av backarna i Tällberg.

Sedan kommer naturligtvis blåsan få säga sitt, och givet att det kommer vara varmare på lördag så kommer vätskenivån vara mer avgörande, vilket i sin tur innebär att blåsan kommer ha viss bestämmanderätt vad gäller behovet av bensträckare. Jag vet ärligt talat inte om det är realistiskt med bara ett stopp. Tack och lov så finns det ett par depåer strategiskt placerade i slutfasen av loppet, så jag kanske kommer använda mig av någon av dem, eller allihop 😮

Rent uppladdningsmässigt så fokuserar jag på att ha välfyllda glykogendepåer på lördag, vilket innebär att jag nu under de sista 3 dagarna trycker i mig lite mer kolhydrater än vanligt. Däremot ingen extra laddning med sportdryck, som jag vet att en del gör. Den sockerkicken sparar jag till loppet. Istället blir det schysst husman i rejäla portioner. Igår svängde jag ihop eget potatismos med Mannerströms pannbiffar och stekt lök, det blev tydligen världens godaste kött enligt arvingen där hemma :-) . Ikväll blir det en redig Carbonara a´la Paolo Roberto. Utöver det så har jag den sista veckan kompletterat pillerlådan med 4 kapslar Beet Speed per dag (baserat på Rödbeta som visat sig vara naturens eget EPO). För att  säkerställa rätt elektolytnivåer drar jag även i mig Resorb sport (vätskeresättning) med jämna mellanrum under de sista dagarna innan loppet.

Jahapp, lite pirrigt är det, och upplägget den sista veckan kanske inte känns helt optimalt, jag har nämligen inte cyklat 1 meter.  Veckoschemat med en fru som behöver fokusera på skolavslutningar, och en dotter som bestämde sig för att bli sjuk, har gjort att upplägget inför Siljan har blivit att vila sig i form. Det funkar ju för toppatleterna, så det kanske även funkar för en medioker motionär från Bålsta. Sedan har jag för mig att Juan på Bosön lite överseende konstaterade att man kanske ska upp i fler pass än 3 i veckan för att det ska vara någon idé att ”vila sig i form”… Men jag tänker som så att han behöver ju inte ha rätt 😮

Nu har jag precis kommit hem från ett inplanerat massagepass, vilket visade sig vara väldigt bra timing. Jag ansträngde lungorna och andningsmuskulaturen så pass i söndags att jag hade fått lite kramp. Först trodde jag att den första infarkten hade tjuvstartat, med pulserande smärta som dök upp med jämna mellanrum i tisdags. Men efter dagens session så inser jag att det ”bara” var lite krampigt kring revbenen. Det här kan mycket väl ha varit en av de mer påfrestande sessionerna på britsen hos Anne, men nu känns det riktigt bra. Det jag trodde var ”astmatryck” har lättat. Det var nog riktigt bra att få loss de där spänningarna inför lördagens lopp. Benen har klarat sig hyfsat, så dem hoppade vi över idag. De får som sagt vila sig i form :-)

Samtidigt har ändalykten mått bra av lite vila från sadeln. På lördag ska jag dessutom komma ihåg att applicera lite välgörande cykelsalva. Hårdhetsfaktorn på herr Sjöbergs rumpa är inte riktigt top notch, om man säger så. Ska bara komma ihåg att inte förväxla cykelsalvan med hårvaxet, även om burkarna är förvillande lika 😮   …kan tänka mig att hårvax inte gifter sig speciellt väl med cykelbyxorna, eller så är det precis så det är!

Imorgon eftermiddag åker vi upp och etablerar Base Camp i Svågerns stuga, pittoreskt beläget vid Siljans västra strand, någon kilometer från brofästet över till Sollerön – Idealiskt läge. Sedan så plockar jag ut nummerlappen på fredagskvällen och försöker få till en god natts sömn, för att vakna utvilad och med laddade batterier på lördag morgon… Jomensåattvahettere, så blir det säkert :-)

Jag ska försöka få till min profil på RaceOne-appen (misslyckades med det vid Vårblotet), har redan reggat mig på Siljan Runt 160 km. Ni som känner för att hålla koll på mig ”live” under loppet kan därför ladda ner RaceOne-appen och leta rätt på startnummer 667. Om allt fungerar ska ni sedan kunna se mig susa fram live på den elektroniska kartan i appen. Om ni går in där så skriv gärna in ert namn så jag kan se vilka som följer mig.

Då så, då är det bara att exekvera på plan… Usch, det här kommer bli jobbigt, men förhoppningsvis roligt :-)   Vi syns på andra sidan!

4 kommentarer

  1. Lycka till! Hoppas allt går bra. Laddat app och följer… så klart. 😉

  2. Vi är supertaggade! Ser fram emot helgen på alla sätt! Ses om en stund – tror vi vinner… Kram ?

  3. Du var alltså en av stollarna jag nästan körde över med bussen i morse?
    Startade i Orsa 08:50 och led av cyklister hela vägen till Tällberg…. :)

    • Tobbe

      2016-06-05 at 12:59

      Lida och lida… Jag tror att du hade lidit mera av att sitta på sadeln till någon av cyklarna… Men kanske nästa år 😉

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

*